Press

Read recent articles about Thierry in the International Press

Publimat

Met de benoeming van Erik Haegeman tot nieuwe CEO van de Belgische tak van Maxeda,
bieden er zich unieke kansen aan voor de drie Brico uithangborden en hopelijk eveneens
voor de ganse Belgische markt. De vraag luidt of alle parameters aanwezig zijn om deze
te grijpen en de onderliggende vraag is of alle voorwaarden straks vervuld zijn om de
geboden kansen om te buigen in markt-dynamiserende initiatieven?
Sedert de eeuwwisseling is het spectrum van de Belgische DIY fundamenteel veranderd.
Zoals vaak vervullen sleutelfiguren een doorslaggevende rol in elk veranderingsproces.
We are in a people business, whether you believe this or not. A business where the likability
factor remains essential. Trust is the key. Beschikt Erik Haegeman over deze sleutels?
Is hij de verpersoonlijking van de heropstanding voor Brico ? Wordt hij de compromisfiguur
voor een opbouwende dialoog met de DIY-industrie en retail?
De crisis is verre van opgelost en de DIY markten beginnen de verminderde koopkracht
aan te voelen. Geïnspireerd door de glorietijden van BDA, dringt de tijd om samen te
overleggen hoe we -met respect voor één ieders positionering en het sportief spel van
de machtsverhouding- in het gemeenschappelijk belang stappen kunnen ondernemen
die mobiliserend zijn voor extra trafiek naar de kluswinkel met meer kassa-aanslag?
Erik Haegeman kan met enkele doordachte signalen en daden het blazoen van Brico
stapsgewijze terug oppoetsen, na een woelige periode van wispelturig in- en verkoopbeleid
waaronder de likability factor fors te lijden had aan stakeholders zijde. Samengevat,
Erik Haegeman kan de man worden van Brico’s remodeling, de ombouw van het ‘Huis
van wantrouwen’ naar het ‘Huis van de Toekomst’.
Is dit ‘wishful thinking’ of onderschat ik in alle naïviteit de omwentelingen van de tandem
Adams-Di Nunzio tandem? Wedden dat Erik ons allen aangenaam verrast en er in
slaagt zijn stempel te drukken op de Brussel-Amsterdam as?! Of om het in B&Q-termen
te verwoorden: de weg te plaveien voor een ‘Feel Good Factor’.

Gamma Machelen: baanbrekend winkelconcept staat model voor Belgische DHZ-revival

Woensdag 30 maart opende een gloednieuwe Gamma-vestiging te Machelen. RetailDetail wist Thierry Coeman te strikken kort na het openingsfeest. We vroegen deze internationale retailexpert wat zijn deskundig oog er heeft waargenomen, net voor een volgende buitenlandse opdracht.

Ter voorbereiding van de EDRA GLOBAL SUMMIT (lees binnenkort bij RetailDetail) was hij net terug van een interview met één van de Europese marktleiders en had hij gelijktijdig enkele gloednieuwe winkelconcepten bezocht in het buitenland. Benieuwd naar zijn bevindingen op het thuisfront?

Eerste indruk

T.C. : “Toen ik de parking opreed op die regenachtige woensdagavond 30 maart werd ik meteen geconfronteerd met de discrepantie tussen oud en nieuw, tussen het ingebakken begrip bouwmarkt en de visionaire drang naar een betoverend Home Improvement Center voor België, en de discrepantie tussen look-a-like en de ingetogen hoop op échte winkelbeleving.

Weet je, dit pand, deze winkel, is de weerspiegeling van quasi 40 jaar evolutie in DHZ Retail. De ‘anciens’ herinneren zich deze vestiging perfect als de Wickes van weleer. Al sinds augustus 1973 staat deze Machelse winkel op de Belgische kaart als één van de grootste omzetdraaiers van het land. Zelfs na de overname door Bricorama in 1997 en finaal de franchisering door Intergamma in 2001 is (cijfermatig beschouwd) deze winkel nog steeds één van de Belgische kroonjuwelen van de DHZ-sector. Dat heeft het enkel en alleen te danken aan zijn unieke ligging: een ongeëvenaarde aantrekkingspool (pal tegenover een Makro-winkel) en ongetwijfeld dé Destination Store voor Noord-Brussel.

Echter, de ouwe tante was in slaap gevallen. Ze was aan een facelift toe, want ondanks alles was ze in de perceptie toch nog steeds de Wickes gebleven: een goedkope, rommelige bouwmarkt.

Ik herinner me nog perfect één van de eerste ontmoetingen met Rudi Petit-Jean (Directeur Gamma België, nvdr.), me dunkt in het voorjaar 1994. We dronken een koffie hier aan de kerk van Machelen. Afkomstig van Strombeek-Bever, vertelde hij me toen al dat hij droomde van een Gamma-winkel als geen ander, een winkel die toonaangevend zou zijn, baanbrekend zelfs, hier dicht bij zijn roots. Zou hij het ooit kunnen waarmaken?

Toen ik dus woensdag 30 maart, anno 2011, de Brusselse Ring verliet en de Makro net voorbijreed, ervoer ik iets als een aantrekkingskracht. Die beleving zou me tijdens de komende uren beklijven en mijn gedachtengang achtervolgen. You never get a second chance for a first great impression!

Zeventien jaar later was het eindelijk zover. Waar is dat feestje? Hier is dat feestje, in Machelen.”
Veel schoon volk…. En er werd veel gespeecht.

T.C. : “De sfeer zat er meteen in: alle protagonisten van Intergamma (Gamma en Karwei incluis), Bricorama en de meeste topfabrikanten waren van de partij. De academische zitting werd ingeleid met de speech van Rudi Petit-Jean. Nadien werd het een sympathieke folklore van onderonsjes op het podium.

Echter, toen de directeur Gamma België kort en krachtig op het podium kroop en de menigte toesprak, was het meteen raak. Rudi had de 300 genodigden binnen de kortste keren op zijn hand toen hij Willem Elsschot citeerde uit Lijmen / Het Been en de metafoor gebruikte van het bindmiddel: de vasthechting, de onmisbare tractie tussen de bedenkers van dit teasing winkelconcept, de geoliede stroomlijning tussen financiers en last but not least tussen de uitvoerders, het operationeel team en de leveranciers.

Met de indrukwekkende videoprojectie, en de doordachte toelichting van Freddy Parmentier – de begeleider en bewaker van het totaalconcept – werd aangetoond dat de wisselwerking Maasmechelen - Machelen een veelbelovende nieuwe generatie Gamma-winkels aankondigt."
Het totaalconcept

T.C. : “Net zoals het geval is met de laatste RONA-winkel in Canada, of BAUHAUS in Barcelona, verduidelijken woorden nooit wat men bedoelt met geslaagde beleving.

Sta me toe om het te beperken tot vier fundamenten, 4 bouwstenen waarop deze succesformule steunt:
- De zintuiglijke ervaring van de verlichting en belichting is ongeëvenaard;
- De coherentie en consistentie van de winkelsignalisatie, -oriëntatie en -navigatie in zijn geheel is een meesterwerk;
- De kleurschakeringen en de beeldcommunicatie zijn een lust voor het oog in de droomwereld van de consument op zoek naar ‘verzekering’ in zijn/haar project.
- De vertaalslag category management is het levende bewijs dat enkele sleutelspelers aan fabrikantenzijde (Philips en Henkel onder meer) de laatste 15 maanden doordachte partnerships hebben gerealiseerd.

Gamma heeft opnieuw een identiteit: een transparante en beresterke identiteit. Deze zorgt voor een respectvolle positionering voor de eindgebruiker evenals voor de shareholders en stakeholders!

Rudi sloot zijn toespraak dan ook af met een parodie van het bekende citaat van Julius Caesar: Veni, Vidi, Visa. En ja, dit is een verleidelijke snoepwinkel. Hier zal de kassa-aanslag ongetwijfeld het bewijs leveren dat het beslissingsproces van de consument zich wel degelijk afspeelt voor het schap en dat de rationele factor snel omschakelt naar zuivere emotionele verleiding waarbij de prijsfactor niet doorslaggevend is.”
Leerpunten voor de nabije toekomst

T.C.: “The wheel of DIY retailing keeps on turning…

Straks telt Hubo 120 winkels, staat Menouquin borg voor de toekomst van wie weet ruim 200 zelfstandigen en komt een Duitse grootgrutter misschien bewijzen dat in België wel degelijk een toekomst is weggelegd voor het mega-winkelconcept boven de 20.000m². Het bewijst allemaal dat er drie ingrediënten zijn voor het menu van de toekomst: knappe en creatieve hersenen, centen en guts! Gamma kokkerelt voortaan mee en ze beschikken over een uitstekende kok.

Machelen heeft de verdienste gehad om in de lente van 2011 Gamma terug sterk op de kaart te zetten. Daarenboven werd in de wandelgangen geopperd dat tegen het voorjaar van 2012 opnieuw een vestiging komt van ruim 7.000m². Tegen dan staat de teller op 85; een inhaalbeweging om u tegen te zeggen!

Wie dacht dat Gamma niet tegen een ‘Stoot’ kan vergist zich als geen ander. Vaak kom je mentaal versterkt uit een tegenslag en dan krijg je opeens de wind in de zeilen… Sta me toe om Seneca te citeren: “Niet de wind bepaalt de richting van de koers die je vaart, wel de stand van de zeilen”.

En zoals altijd: niet het schip, noch de kapitein zijn bepalend. Wel de bemanning. En omgekeerd: een begeesterde bemanning stuurt het schip… naast het roer van de kapitein! Vaar wel Gamma Machelen.”

Global Summit DIY & Home Improvement in juni in Brussel

Binnen amper één maand is het zover: ruim 400 professionals van de DIY & Home Improvement sector uit meer dan dertig landen verzamelen straks in hartje Brussel voor de eerste Global DIY Summit.
Korte historiek

Twaalf jaar geleden namen enkele Belgische pioniers, waaronder Paul Bonne (Sales Director Henkel) en Gilbert Van der Voort (CEO Calodar), een initiatief dat binnen de kortste keren zou leiden tot een baanbrekende interactie tussen winkelorganisaties en leveranciers in binnen- en buitenland. In het najaar van 1999 werd Febin opgericht, de Belgische Vereniging voor DHZ-leveranciers. In het kielzog van dit vernieuwend initiatief koppelde Fedoz - destijds de organisatie voor Zelfstandige DHZ-detailhandel - zich aan deze beloftevolle kluskar die weldra Europese vleugels zou krijgen. De beweging zou snel leiden tot de oprichting van The Belgian DIY Association (beter bekend als BDA), die bijna tien jaar lang geleid zou worden door Thierry Coeman. Als overkoepelende organisatie fungeerde ze als klankbord voor de manier waarop retail, detailhandel en industrie het klusgedrag dienden te promoten. Boegbeelden, waaronder Rudi Petit-Jean (Gamma), Bertrand Verheyen (Freetime) en Erwin Van Osta (Hubo), verwezenlijkten samen met leveranciers wat vaak onmogelijk bleek in andere retailsegmenten: gemeenschappelijke en doordachte retailmarketingprojecten - waaronder consumentenonderzoek, optimalisering van logistieke processen en standaardisering van technologieën - opstarten en begeleiden ten behoeve van de eindgebruiker. Deze opmerkelijke vorm van ‘toegevoegde waarde creëren’ werd snel opgemerkt in het buitenland. Logischerwijze namen diezelfde Bonne, Van der Voort en Coeman hun pelsgrimstok in handen om, met Europese ambities, het project toe te lichten in Parijs, Londen en Berlijn. Hun inspanningen groeiden uit tot de oprichting van Fediyma, de Europese koepelvereniging voor leveranciers, en enkele jaren later tot de oprichting van Edra, de Europese retailorganisatie. Nadien werd dit zelfs uitgebreid tot het wereldnetwerk Ghin (Global Home Improvement Network). De dynamiek was niet meer te stoppen: in 2001 en 2003 werden in Brussel het eerste en het tweede Fediyma Congres georganiseerd op initiatief van de Europese merkenfabrikanten. Na het vertrek van Yves Rambaud, destijds topman van het Franse Unibal en tevens brein achter het Fediyma Congres, werd het evenwel wat stil. Er werd een soort sabbatical ingelast alvorens in 2007 een derde editie plaatsvond, dit keer in Barcelona. Nadien werden nauwere banden gesmeed tussen Edra, de Europese overkoepelende organisatie voor distributeurs, en Fediyma, het alter ego voor fabrikanten, hetgeen in 2010 leidde tot een gezamenlijk congres in Wenen. Het succes was dermate groot – en het verwachtingspatroon evenzo – dat beslist werd om er een jaarlijkse bijeenkomst van te maken onder de nieuwe noemer ‘Global DIY Summit’. Finaal opteerde ook Fedis (nu Comeos) begin 2011 onder leiding van Yvon Vanden Abeele, de kranige zeventiger van Homing-DIY die nu aan het hoofd staat van BDA, om aan te sluiten.
Brussel hoofdstad van DIY & Home Improvement

De drijfveer achter deze Europese droom is John Herbert, sedert 2004 Secretaris-Generaal van Edra. John vierde zonet zijn 70e verjaardag en weet op zijn leeftijd nog menigeen te verbazen (van klussen blijf je jong). Als voormalig topman bij Home Depot Expo Design (marktleider in de US) en Knauber (Duitse challenger), alsook voorzitter van de Duitse retailorganisatie BHB, kent hij als geen ander het klappen van de zweep. In zijn hoedanigheid als Edra-secretaris reist John Herbert vandaag de wereld rond - terwijl u dit leest geeft hij een lezing op de National Hardware Show in Las Vegas waar de Canadese Dr. Jayne Seagrave wordt ingehuldigd als nieuwe President van de World DIY Council - om retailers uit alle uithoeken van de planeet de mogelijkheid te bieden hun expertise te delen ten behoeve van de promotie van DIY & Home Improvement. Vandaag telt de organisatie 31 leden, actief in 47 landen en opererend met duizenden winkels (Leroy-Merlin, B&Q, Hubo, Bunnings en noem maar op). Op de affiche van deze eerste Global Summit uitgave - een duo-organisatie Edra-Fediyma welteverstaan - prijken dan ook ronkende namen, waaronder de CEO van Rona (markleider in Canada), Kingfisher (markleider in Europa), Bunnings (markleider in Australië), een topman van Lowe’s (nummer 2 in de VS), Sodimac (markleider in Chili) en HCL (marktleider in India). De rode draad voor de ruim 20 spreekbeurten is de focus op de toekomst: wat komt er allemaal op ons af en hoe dienen we pasklare oplossingen te voorzien in het strategisch beleid? Eén van de hoogtepunten vormt ongetwijfeld het panelgesprek tussen enkele sleutelspelers aan retail- en industriezijde. Moderator Thierry Coeman mag, als enige Belg op het podium, dit uniek gezelschap in goede banen leiden. De voedingsbodem voor dit hoogtepunt wordt gebracht door David Sinclair, een bekende Britse retailexpert. David zal de toon aangeven aan de hand van een visionaire toespraak over ontwikkelingen in retail en industrie. Zijn betoog luidt ‘Collaborative Partnerships for Tomorrow’s Customers’ en vertrekt vanuit een breed perspectief. Hij legt uit welke maatschappelijke en macro-economische ontwikkelingen nu al - en straks nog meer - impact op het klusgedrag hebben en hoe de machtsverhoudingen zich zullen accentueren omwille van tegenstrijdige belangen.
Niet enkel rozengeur en maneschijn

De uitdaging om aan die marktontwikkelingen invulling te geven is niet gering. Sedert de recessie zijn de spanningsvelden tussen winkelbedrijven en fabrikanten opgedreven. De immense druk op de nettomarge zorgt er onder meer voor dat het voor fabrikanten steeds moeilijker wordt om de nodige middelen vrij te maken voor Onderzoek en Ontwikkeling. Daarenboven hebben de inkrimpende koopkracht, de stagnatie in de woningbouw en de wisselende weersomstandigheden meer greep gekregen op de omzet. Kostenbesparingen in alle disciplines (logistiek, marketing, personeel, etc.) hebben behoorlijk wat sporen nagelaten. Vooral de leveringsgraad lijkt een cruciaal pijnpunt te blijven waar weinig fabrikanten een kant-en-klare oplossing voor kunnen bieden, omwille van productieproblemen in het Verre Oosten. Just-in-time en Out-of-stock vormen een moeilijke tweespalt. Last but not least is er het toenemende machtsconflict over de rol (productie en marketing) en de functie (betrouwbaarheidsfactor) van store brands versus A-merken. Naast al deze operationele aspecten is er volgens Thierry Coeman, retailmarketingexpert, ook een nieuwe ontwikkeling in de professionele relatie. Enerzijds deed een nieuwe generatie van ex-foodinkopers zijn intrede, wat snel leidde tot een nieuwe relatiecultuur. Anderzijds werd een nieuw profiel van managers aangeworven bij retailorganisaties die in handen kwamen van privé-investeerders (Maxeda Groep met Brico-Praxis-Formido). Dergelijke spelers leggen vooral een sterke focus op kwartaalresultaten. In de doe-het-zelfsector bewees onder meer het bankroet van Focus DIY dat dit echter niet steeds de juiste strategie is. Toch zijn er winnaars die zich weten te onderscheiden. Zo zijn er pur sang DHZ-retailers als Hornbach (volgens GfK +7% in het laatste kwartaal) die de concurrentie in Nederland (Praxis, Gamma) met lengten voorsprong in verlegenheid brengt. Hubo België verdubbelde dan weer op enkele jaren tijd zijn winkelpark, wordt door consumenten meer dan waarschijnlijk opnieuw Beste Winkel van het land verkozen en wint vooral aan competitief voordeel dankzij zijn sterke ‘likeability factor’ bij stakeholders.
Creatieve marketing op de winkelvloer

Er liggen voor retailers en leveranciers nochtans prachtige kansen voor het grijpen. “Tijdens een recent bezoek aan Bunnings in Melbourne en Sydney stelde ik vast hoe de Australische marktleider samen met merkenfabrikanten zoals Henkel opnieuw leven in de brouwerij blaast, met name door mini-workshops thematisch aan te pakken op doordachte momenten van de dag en de week,” stelt retail marketing expert Thierry Coeman. “Een latente verwachting bij een zeer grote doelgroep kan worden opgewekt door het klussen gewoonweg toegankelijker en plezanter te maken. Klaarblijkelijk zien weinigen dit vandaag voldoende in, bij gebrek aan marketinggerichtheid bij inkopers en wegens category managers die zich vastklampen aan price drivenness.” Daarenboven is er nog het succesvolle tuinsegment (met groeicijfers van +5 à 6 %) om aan te tonen dat de toekomst niet alleen groener wordt bij de buurman, maar vooral rooskleurig is voor diegenen die de meest optimale partnerships opstarten (denk maar aan de educatieve projecten bij Scotts Benelux voor ecologisch tuinieren). Tijdens het panelgesprek wordt net deze vorm van samenwerking sterk benadrukt. De netwerkactiviteiten zijn dan ook legio tijdens deze Summit. Onder andere met de Lifetime Awards uitreikingen zal veel aandacht besteed worden aan de gewaardeerde contactmomenten. Retail Detail zal, in nauwe samenwerking met Retail Dynamics, uitgebreid verslag brengen met talrijke persoonlijke feedback van de protagonisten. De lezer zal op RetailDetail.eu de komende weken overigens regelmatig DIY retail marketing reflecties aantreffend, surfend op de golven van het aanstormend congres. Inschrijven voor het congres kan op www.conferencegroup.de/diy2011

Nieuwe naam voor Delitraiteur in Frankrijk

Afgelopen weekend werden de drie Delitraiteurwinkels te Parijs (Beaubourg, Bourg la Reine, Issy les Moulineaux en binnenkort de vierde in Boulogne Billancourt) omgedoopt tot DOD, Dish of the Day. Reden hiervoor was een juridisch steekspel met een concurrent omwille van naam- en logogelijkenissen. Delitraiteur heeft daarop besloten ineens een geheel nieuwe naam als uithangbord te gebruiken.

De Parijzenaren blijken het voormalige Delitraiteur alvast te kunnen smaken, met resultaten die de verwachtingen overtreffen. De winkels brengen een assortiment van meer dan 200 bereide wereldgerechten en een speciaal gamma MVO-producten onder de noemer Equilibris. Onder meer de ruime openingsuren van 7:30 tot 22:00, en dat 7 dagen op 7, spreken de stedelijke consument aan.

van Cutsem naar finale in Parijs

Delitraiteur – onderdeel van de Groep Louis Delhaize – won de afgelopen vijf jaar vier felbegeerde prijzen: in 2006 de Innovatieprijs, in 2009 Beste Franchisegever van het jaar en in 2010 die van beste Franchisenemer. Stuk voor stuk katalysatoren voor de toekomst, onder meer te danken aan de leiding van Jean-Marc van Cutsem.

De Afgevaardigd Bestuurder van Delfood en Delitraiteur Belux, en President van DLT Frankrijk, behoort wellicht tot de laatste der retail-Mohikanen die werden gevormd in de GB-School door wijlen Richard Bourgeois.

Groep Louis Delhaize: discreet, maar verrassend groot

Aan ambitie dan ook geen gebrek. Weldra gaat Delitraiteur voor een grote roll-out in Vlaanderen en het enseigne plant tevens verdere expansie in het buitenland. Voor van Cutsem overigens reden genoeg om eens bijzondere aandacht te schenken aan het relationele aspect van de business. Hij nodigde afgelopen weekend Delitraiteurs stakeholders uit voor een originele netwerkopportuniteit op sportevenement Roland Garros.

Binnenkort maakt u bij RetailDetail uitgebreid kennis met de groep achter het convenience-concept: Groep Louis Delhaize (Cora, Match, Smatch o.a.). Deze Europese grootgrutter met roots in Ransart bij Charleroi is vandaag reeds actief in een ruime waaier aan sectoren, zoals voeding, home delivery, tuin & vrijetijd en zelfs dierenvoeding. Ook name het recent een gloednieuw logistiek distributiecentrum ‘Proximity’ in gebruik te Nijvel.

Retail Detail 26/05/2011 door Thierry Coeman

De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk

Corné Mulders (GM van Albert Heijn België) is er vanmorgen alweer in geslaagd ruim een honderdtal managers te mobiliseren voor het bekende AH-verhaal in België. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, gastheer voor de gelegenheid, was zelf verrast met de grote opkomst aan de ontbijttafel van het Kasteel van Brasschaat.

De goede buurman

Heeft de voordracht van Corné ons wijzer gemaakt over de expansieplannen voor België? Op zich niet echt veel; hij heeft de toehoorders echter wel wijzer gemaakt over het geheim van Albert Heijn en de unieke kunst van het retailen.

Aan de hand van één weloverwogen slide beklemtoonde de VP van AH België waaruit de succesformule en bestaansreden voor Albert Heijn bestaat; in de thuismarkt, in Vlaanderen en elders. Sleutel is de klant centraal plaatsen in het dagelijkse ritueel van ‘eten produceren en eten verkopen’, die met name bestaat uit de wisselwerking tussen (merken)fabrikanten en kruideniers.

AH beheerst deze materie als geen ander. Corné Mulders benadrukte de sociale rol van de winkel - de goede buurman zijn - en hoe Albert Heijn lokaal inspeelt op latente behoeften. Zo wil de keten toegevoegde waarde creëren voor en met de samenleving. Het voorbeeld van de Rotterdamse buurtwijk die te kampen had met zwerfvuil en graffiti, en waar AH investeerde in het opknappen en activeren van de fonteinen die centraal stonden in een groene oase, moest de toehoorders daarvan overtuigen.

Van consument naar fabrikant

Moraal van het verhaal: AH heeft met één winkel nog veel te bewijzen in Vlaanderen, maar toch spellen onze Hollandse vrienden ons al de les. Ze doen dit evenwel met een retailboodschap die de meeste spelers in België verwaarloosd hebben: goed luisteren naar de eindconsument en de gepaste invulling bieden op het verwachtingspatroon, dankzij een gezonde en opbouwende relatie met (merken)fabrikanten. Trade marketing en category management blijven hun waarde bewijzen zolang leveranciers hun huiswerk goed doen.

Of zoals Laozi (600 v.Chr.), grondlegger van het taoïsme, het twee millennia geleden al propageerde: er zijn dingen die vanzelfsprekend zijn, maar beter begrepen worden door ze steeds te herhalen en gewoon toe te passen.

Retail Detail 25/05/2011 door Thierry Coeman

Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Retail Detail door Pauline Neerman

Britse doe-het-zelver Focus legt de boeken neer

Afgelopen dinsdagavond heeft Focus DIY, de voormalige nummer vier in de Britse doe-het-zelfmarkt, de boeken neergelegd met een schuldenlast van ruim 250 miljoen euro.

Niet alleen is dit schokkend nieuws voor de betrokkenen, voor de kenners is het bijna niet te geloven. Het eens glorierijke Focus werd in 1987 opgericht en prijkte in de periode tussen 2002 en 2005 zelfs op de tweede plaatse in het Britse DIY-landschap. Destijds was de keten eveneens de sterkste groeier in de UK met succesvolle overnames van Do It All (139 winkels, Great Mills (98 winkels) en vooral het bekende Wickes (131 winkels).

De faling betekent niet alleen dat 179 winkels de deuren sluiten, 3.920 medewerkers verliezen met het faillissement hun baan verliezen en duizenden toeleveranciers zijn een belangrijke klant kwijt.

Net zoals het ook het geval is voor Maxeda (Brico in België en Praxis-Formido in Nederland) werd Focus geleid door een private equity-groep, meer bepaald Cerberus-Apax-Duke Street Capital. Verschillende observatoren vragen zich dan ook hardop af of de hoge prestatiedruk van dergelijke venture capitalists de langetermijnvisie van retailers niet in het gedrag brengt en of de druk op de ketel niet te hoog werd.

Echter ook in de UK heeft de markt - en in het bijzonder het netto-resultaat en de marge – momenteel zwaar te lijden onder een beperkte koopkracht, gekoppeld aan een lage conjunctuur in de woningmarkt.

Vanzelfsprekend staat de organisatie nu te koop: Ernst & Young is gelast met de operatie. Is dit een kans voor Noord-Amerikaanse spelers om een gemakkelijke entree in Europa te maken?

Retail Detail door Thierry Coeman, internationale verslaggever DIY & Home Improvement, Retail Dynamics

“Er kan maar één de goedkoopste zijn, de rest moet iets anders verzinnen”

“Er kan maar één de goedkoopste zijn, de rest moet iets anders verzinnen”

“Only one company can be the cheapest, the others use something else.” Dat is de lijfspreuk van Rodney Fitch. Prof. Rodney Fitch, zeg maar de paus van het retaildesign, hield verleden week dinsdag op initiatief van het innovatiestimulerende Retail Dynamics een unieke Academische Zitting voor een honderdtal hoge dames en heren uit de retail.

De professor heeft in 1972 zijn eigen retaildesignbureau “Fitch” opgericht. Het bedrijf werd echter algauw zo invloedrijk dat Rodney Fitch in 1990 met de eretitel Commander of the British Empire is behangen, als blijk van erkentelijkheid voor zijn bijdrage aan de Britse designsector. Retail Dynamics haalde de man voor het eerst naar België.

Met succes, zoals Erik Lejeune, hoofd van Free Record Shop België getuigt: “Tegenwoordig word je bijna dagelijks gevraagd om naar één of andere gerenommeerde spreker te komen luisteren. De eigenzinnige en soms toch wel confronterende stijl van deze ervaren spreker, heeft me echter flink aan het denken gezet. Met heel wat oneliners slaagt hij daar uitzonderlijk goed in.”

“Shoppen is het doel van het leven”

Het mag duidelijk zijn dat Rodney Fitch niet vies is van een provocerende uitspraak op zijn tijd. Zonder verpinken poneerde hij bijvoorbeeld dat winkelen het doel van het leven is. En dan niet zomaar om aan de primaire behoefte van voeding te voldoen, maar echt als een behaaglijk tijdverdrijf. Winkelen behoort volgens onderzoek al decennialang en internationaal tot de vier grootste bronnen van welzijn. Shoppen zou met name bijdragen tot de gezondheid en de veiligheid van de mens.

Bovendien draagt het om meer voor de hand liggende redenen bij tot de hechtheid van de gemeenschap en de economie. Een recente Taiwanese studie van de nationale gezondheidsdienst ging zelfs zover te beweren dat wie shopt langer leeft. 27% van zij die dagelijks shoppen, zouden langer leven.

“Retailmerken zullen de wereld koloniseren”

Ook Fitch bevestigt wat reeds enkele malen gezegd is geweest: A-merken hebben ondergedaan. De toekomst ligt in de handen van de retail brands. Het is een evolutie die volgens Fitch sterk verbonden is met de globalisering. In een geglobaliseerd retaillandschap is het voor retailers gewoon gemakkelijker met een rendabel eigen merk naar buiten te komen. De snelle winst aan schaalgrootte voor distributeurs als Carrefour die naar China trekken, geven eensklaps een enorm draagvlak aan hun huismerken.

Producenten van A-merken verliezen op die manier hun rol producten over de verschillende werelddelen en over de vele kleine distributeurs te verdelen. Daarenboven blijven zij onweerlegbaar afhankelijk van de retailers, terwijl deze laatste hen steeds minder nodig hebben. Of zoals Fitch het in zijn kenmerkende stijl verwoordt: “Be afraid. Be very afraid.”

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat uitspraken als deze de discussie hoog lieten opwaaien. Toch te kort door de bocht, vond met name aandachtige toehoorder Peter Destrooper, topman van Destrooper Biscuits. “Ik blijf er rotsvast van overtuigd dat A-merken in de toekomst nog steeds een belangrijke rol zullen blijven spelen. Een te hoog aandeel distributiemerken binnen een bepaalde categorie maakt deze totaal ondynamisch en niet meer aantrekkelijk voor de consument. We hebben het reeds gezien bij een aantal retailers, waardoor ze zelfs marktaandeel hebben verloren. Ik zie dit voor de toekomst zeker niet anders”, bijt Destrooper van zich af.

Daniel Vancauteren (CEO van DHZ-groepering Meno) kan zijn collega slechts gedeeltelijk bijtreden. “Alhoewel A-merken in onze branche natuurlijk in grote mate bijdragen tot de positionering van de winkel, geloof ik er persoonlijk ook sterk in dat eindklanten op termijn minstens even veel (indien niet meer) vertrouwen zullen stellen in “retail brands”. Dit is dan gebaseerd op vertrouwen in het verkoopspunt, iets wat in de toekomst steeds sterker zal worden ontwikkeld.”

Eveneens met dat geglobaliseerde retaillandschap moet omzichtig worden omgesprongen, relativeert prof. Fitch zelf. Succesvolle retail moet namelijk altijd de samenleving weerspiegelen waar het zich bevindt. “Every society gets the stores it deserves’ zou een andere manier kunnen zijn om het te stellen”, beaamt ook Pascal Libyn, managing director van retail designers Mojo.

“Er kan er maar één de goedkoopste zijn”

De kern van zijn betoog, rustte bij Fitch weliswaar op de stelling dat retailers zich moeten differentiëren. Vechten op prijs is daarbij één mogelijke strategie, maar wel ineens de moeilijkste. Want er kan er maar één de goedkoopste zijn. De overige spelers moeten iets anders verzinnen om uit te blinken.

Vroeger zou Rodney Fitch zelf hebben gezegd dat voor hen het verschil te maken valt in design. In de winkelbelevenis als het ware. Tegenwoordig heeft hij echter ingezien dat de belevenis uit veel meer dan dat bestaat. Belangrijker dan het interieur of de look van een shop, is de merkbelevenis. Het valt onder de noemer van soft design. Simpel gezegd: “Be a brand, not just a pretty store”.

Pascal Libyn van retaildesignbureau Mojo begrijpt als geen ander wat Fitch bedoelt. “Design is voor mij altijd een tool geweest en nooit een middel op zich; wat ben je met een mooi design als de winkel niet functioneert en de klant er voorbij loopt?

Een winkel moet de fysieke weerspiegeling zijn van een merk en van een merkidentiteit. Een merk mag niet gewoon een label zijn dat erop gekleefd wordt. Nog te veel winkels zijn onderling uitwisselbaar en onherkenbaar als je er de brand name vanaf haalt.

Er wordt vaak vergeten dat retailer brands ook brands zijn; in een ver verleden was de lokale winkelier als persoon de ‘brand’ in het dorp, nu gebeurt het op grote schaal.”

Het creëren van een dergelijke brand vergt net zoals het vroegere winkeldesign een proces van subtiel sculpteren. Om een sterk merk te worden, heeft professor Fitch een aantal kristalheldere vuistregels klaar. Ten eerste moet de distributeur een vertrouwensrelatie met de klant durven uitbouwen. Ten tweede is het met sociale media een kwestie van omarmen of ondergaan. Ten derde is snelheid en innovatie van levensbelang. Ten slotte hoort design, zoals gezegd, de uitdrukking een brand te zijn, niet de oplossing voor een gebrek daaraan.

“Als vertegenwoordiger van een organisatie van zelfstandige ondernemers was het element “trust” voor mij een belangrijk punt in de toespraak van prof. Fitch: het verkooppunt moet het vertrouwen winnen van zijn klanten. Dan pas kan het “retail brand” beginnen aan zijn kolonisatie van de wereld”, meent ook Daniel Vancauteren (CEO van doe-het-zelfretailers Menogroup).

Ondertussen is Thierry alweer ‘trans-Atlantisch’ onderweg, op zoek naar een volgende verrassing voor Retail Dinner Conference. Die volgende Retail Dinner Conference vindt plaats eind november 2011.

Retail Detail door Thierry Coeman 03/04/2011

Subscribe to RSS - Press